Technasium opdracht 2 jaar 3

De opdrachtgever van het tweede project is zoals altijd de Eurekacup. We kregen de opdracht om een technische installatie te ontwerpen om wateroverlast tegen te gaan. Samen met mijn groepje ( Ik, Imke, Liam en Tom) moesten we naar buiten gaan tijdens de les om de wijk bij school te onderzoeken, op basis van plekken waar mogelijk veel water blijft liggen en plekken die al efficiënte oplossingen tegen wateroverlast. Wanneer we de wijk onderzocht hadden, moesten we per persoon een eigen storymap gaan maken, die door middel van een beschrijving en een kaart met de locaties waar we onderzoek hebben gedaan in de wijk, uitlegt waarom het juist daar veel voorkomt en waarom we specifiek die locatie hebben gekozen.

Wanneer we klaar waren met het onderzoeken van de wijk moesten we per persoon 50 ideeën bedenken voor oplossingen tegen wateroverlast door middel van technische installaties en daarvan moest je later uit je eigen 50 ideeën de drie beste uitkiezen. Later om tot ons uiteindelijke idee te komen moesten we bekijken hoe we van onze uitgekozen ideeën, 1 uiteindelijk idee uit konden werken. Ons uiteindelijke idee bestaat uit 1 idee van ieder lid van ons groepje met elkaar gecombineerd. Zo hebben we de sponzen van Liams idee, de stofzuigers van Toms idee, de doorzichtige bovengrondse buis van het idee van Imke en de verlaagde hellinkjes uit mijn idee.

Dus ons uiteindelijke idee was dat we een multifunctionele put op een grasveld hadden ontworpen, waarbij hellinkjes de put omringen zodat het water er makkelijker in kan stromen. Onder de hellinkjes zitten sponzen, zodat ze water op kunnen nemen dat op de hellinkjes blijft liggen en via het grasveld naar ze toestroomt. Achter de sponzen zitten waterstofzuigers die het water naar (wat Tom er later nog bij heeft bedacht) een oase laag onder het grasveld, zodat het gras ook vochtig gehouden kan worden. Het water dat de put instroomt, komt terecht in een wateropslag, waar het water in gezuiverd kan worden. Daarna wordt het water door een doorzichtige bovengrondse buis afgevoerd naar, bijvoorbeeld een fontein of een waterspeelplek voor kinderen.

Het meeste van wat we gedaan hebben met het onderzoeken van de wijk en het brainstormen over de ideeën staat in het vooronderzoek, maar we kregen ook nog de opdrachten voor het onderzoeken, zoals naar hoe de weersomstandigheden zijn veranderd in de afgelopen 20 jaar, wat de gevolgen zijn van extreme regenval voor de wijk, welke installatietechnieken er beschikbaar zijn en wie er last hebben van de problemen die ontstaan door extremer weer.

Toen het vooronderzoek af was, konden we beginnen aan het uitwerken van het idee. Eerst ging Imke het idee op papier schetsen, zodat ik het later kon uitwerken in Sketchup. Later heeft Tom het idee nog en beetje aangepast, zodat het wat meer out of the box was en heeft Liam het vooronderzoek verbeterd en afgemaakt. Wanneer het idee helemaal compleet en uitgewerkt was, moesten we samen een proces filmpje en een product filmpje maken, die we later in de laatste paar weken van het project online moesten presenteren.

Door de lockdown was het soms lastig om contact te houden in ons groepje, want soms kon iemand niet in de call komen of reageerde iemand niet, maar ondanks dat hebben we alles wel op tijd in kunnen leveren en presenteren.

Link naar mijn storymap: https://storymaps.arcgis.com/stories/305c2c0949404ac680cc32b41eb4883e?play=true&speed=medium

Product uitwerking Sketchup:

Product schets:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s