Technasium opdracht 1 jaar 3

Voor de eerste opdracht van dit jaar was onze opdrachtgever Seedvalley, met de opdracht Plantenstress. Voor deze opdracht moest ik met mijn groepje (Ik, Emil, Liam en roemer) onderzoek doen naar hoe we planten in de toekomst efficiënter kunnen laten groeien en ook hoe we ervoor zorgen dat er meer ruimte ontstaat om planten te laten groeien, want in de toekomst zal er minder ruimte zijn voor de planten.

Voor het vooronderzoek moesten we drie dingen onderzoeken, namelijk oriënteren op het verbouwen van planten (dat deden Liam en Roemer), oriënteren op plantengroei (dat deden ik en Emil) en het maken van een onderzoeksplan (daar werkten wij samen aan). Nadat we het onderzoeksplan hadden gemaakt konden we beginnen aan het uitvoeren van het onderzoek.

We kregen voor het uitvoeren van het onderzoek dertien plantjes per groepje om met verschillende dingen te experimenteren. Wij hadden 5 experimenten bedacht en dat waren: Plantjes water geven met gefilterd zeewater (mijn idee), plantjes water geven met regenwater (Roemers idee), plantjes water geven met slootwater (Emils idee), 1 plantje verticaal aan de muur vastmaken en 1 plantje horizontaal aan de muur vastmaken (Emils idee) en plantjes rustmomenten geven, dus een kleine periode geen licht (Liams idee).

Bij het uitvoeren van de experimenten moesten we vanaf de eerste dag meten hoeveel blaadjes de planten hadden en hoe lang ze waren. Die gegevens moesten we vervolgens in een Excel document zetten, zodat we een overzicht hadden tot de laatste dag van hoeveel de plant is gegroeid en hoeveel blaadjes de plant in totaal heeft gekregen. De meeste experimenten gingen goed, door het geven van zeewater groeide de plant minder snel dan bij normaal water, door het geven van regenwater groeide de plant wel sneller dan met normaal water, door het geven van slootwater groeide de plant ook sneller dan met normaal water en door de planten rustmomenten te geven groeiden ze beter dan planten zonder rustmomenten. Alleen de experimenten met wall-planting gingen iets minder, want het ene plantje dat horizontaal was vastgemaakt groeide minder hard dan de andere planten en het plantje dat verticaal was vastgemaakt bezweek uiteindelijk, doordat het hem te veel kracht kostte om naar het licht toe te groeien.

De corona-maatregelen maakten het lastiger om ons onderzoek te doen, omdat de ene helft van ons groepje een andere week les had op school en er soms miscommunicaties waren of een paar leden deden niks tijdens de lessen, maar gelukkig gebeurde dat niet vaak.

Toen ons groepje weer in dezelfde week op school les had en de maatregelen dus versoepeld waren gingen we een conclusie trekken en de presentatie afmaken, zodat we de volgende les ons onderzoek konden presenteen aan de opdrachtgever die naar onze school toe kwam om de presentaties te beoordelen.

Plantenexperimenten: wall-planting en regenwater

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s